Volop genieten! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu Volop genieten! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu

Volop genieten!

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

26 November 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo lieve mensen,

Weer even een kort momentje achter de computer, dus tijd voor een update.

We hebben echt een geweldige tijd hier. Superveel game drives en wandelingen, dus eigenlijk continue doen wat ik geweldig vind: dieren kijken! Alweer wat 'nieuwe dieren' op mijn lijstje kunnen schrijven, zoals de witte neushoorn, blesbok en elandantilope. De opzet in Zuid-Afrika is wel heel anders dan in andere Afrikaanse landen. Er is hier in de omgeving een aaneenschakeling van game farms en gewonen boerderijen, waar de eigenaar zijn eigen stukje natuur creeert. Je koopt op veilingen de dieren die je erbij wilt en verkoopt wanneer je wat teveel hebt. En rond elk stuk land staat een flinke afrastering. Het is dus van de ene kant wel natuur en ook veel natuurbehoud, maar van de andere kant lijkt het soms wat nep. Van de week hebben we twee elandantilopes van een boer uit de omgeving verdoofd en opgeladen op een pick up. Even later liet de dierenarts de twee dieren weer los op het gebied van Kololo en is dit game reserve weer twee elandantilopebokken rijker. Hoe raar kan het gaan? En wij in dierentuinen maar proberen dieren te fokken en te ruilen met andere dierentuinen, terwijl ze in Zuid-Afrika gewoon op de veiling gekocht kunnen worden. Wel een avontuur om zo'n verhuizing mee te maken!

Ook flinke klauterpartijen gemaakt, want Kololo ligt in het gebied Waterbergen en dat gebied doet zijn naam eer aan. Wel geweldig mooi om te zien en af en toe komt er weer een klipdassie of een klipspringer voorbij, echt grappig.

Was vandaag ook nog door een bij gestoken (zat vast in mijn haar), maar gelukkig blijk ik niet allergisch ervoor te zijn... Met de schrik vrijgekomen.

En ja, het is inderdaad erg luxe hier. Heerlijk eten, lekker zwembadje en douche met warm water. Vreemde manier van Afrika beleven, maar je hoort ons niet klagen!

Liefs, Nina

• 26 November 2010 - 21:00

Pa:

Ik wil ook een keer de erste zijn.
    Geweldig leuk avontuur Nina.
    Geniet er nog een paar dagen van.
    Groetjes. Pa.

• 26 November 2010 - 23:37

Henrice:

Wat leuk dat je weer tussen de dieren op vakantie bent.
    Wij de autoramen maar krabben en jij in de zomerse temperaturen.
    Geniet er maar van.
    Groetjes,Henrice

• 27 November 2010 - 00:22

Will:

dat is genieten. Mooie dieren, mooie mensen en mooi weer. Wat wil je nog meer? Misschien een surpriseavond met de CV.
    Veel groeten.

• 27 November 2010 - 13:35

Maya:

En wij maar waarschuwen voor de wilde beesten en dan wordt je aangevallen door een bij!

• 27 November 2010 - 17:24

Tante Toos.:

Hoi Nina.

Geniet maar lekkker van de zomerse tempraturen,en de wilde dieren.Hier voorspellen ze sneeuw en vorst.

groetjes uit Eersel

• 27 November 2010 - 19:19

Auntie:

geniet er maar baaie veel van en kiekt goed uut groetjes

• 28 November 2010 - 11:20

Niek:

Het klinkt allemaal weer super geniet er nog maar effe van. En vooral van de warmte daar want hier is het verekte koud.Nog veel plezier daar en zorg nou dat je die kafferbuffel spot anders moeten we dadelijk weer naar Africa!!
    Liefs Niek en Sil.

• 29 November 2010 - 07:43

Marieke:

Leuke verhalen weer! Geniet er nog maar even van... Vrijdag komen we gezellig Sinterklazen bij jullie. Maar eerst zwemmen, want dat komt er natuurlijk niet van als jij er niet bij bent.

X Marieke