Met mijn mummie naar de mummies - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu Met mijn mummie naar de mummies - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu

Met mijn mummie naar de mummies

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

23 November 2007 | Egypte, Caïro

Hallo allemaal,

Bedankt voor de berichtjes. Leuk om te zien dat onze belevenissen weer gevolgd worden.
Met flink wat spierpijn van de kamelenrit zijn we gisterochtend vertrokken om op eigen houtje het islamitische gedeelte van de stad te gaan verkennen. Eerst naar de Citadel, waar de moskee van Mohammed Ali de belangrijkste bezienswaardigheid is. Inderdaad een indrukwekkend gebouw, waar we op onze blote voetjes hebben rondgekeken. Van een mannetje kregen we uitleg over het geloof en over de moskee zelf, wat heel interessant was om te horen. Als we het niks vonden, hoefden we hem ook geen geld te geven. Maar hij had wel wat Egyptische ponden verdiend vonden we. Vanaf de muren van de citadel hadden we een prachtig uitzicht, waarbij we zelfs de pyramides op het plateau van Gizeh konden zien.
Na de Citadel zijn we naar de Khan al-Khalili gegaan, de grote bazaar van Cairo. Daar kun je echt je ogen uitkijken en dat hebben we dan ook zeker gedaan. Drukke straatjes, mooie gebouwen, Egyptische pannenkoeken; helemaal goed! In een wat minder bekende moskee ben ik helemaal bovenin de minaret geklommen. Kon ik ook eens zien waar al dat nachtelijke gewauwel vandaan komt en het was meteen een mooi uitkijkpunt. Bij het verlaten van de moskee werd natuurlijk wel om een baksjiesh gevraagd. Okee dan, een klein fooitje voor deze meneer.
's Avonds stond een Dinner Cruise op de Nijl op het programma. Op een gigantische boot hebben we lekker gegeten onder het genot van de Arabische muziekklanken en Egyptische dansers en (buik)danseressen. Veel meer dan de grote hotels en een enkele verlichte minaret kon je echter niet zien vanaf de boot. En vandaag bleek helaas dat het eten toch niet zo heel goed is gevallen. Kramp!
Ondanks de tegenstribbelende buikjes zijn we vandaag toch naar het Egyptisch museum gegaan, de grootste toeristische attractie naast de pyramides. Met mijn reisgids en de toiletten bij de hand hebben we het hele museum gezien. Een gigantische collectie van de meest uiteenlopende stukken. Megabeelden, graftombes, sieraden, enz. enz. Een van de hoogtepunten in het museum zijn de schatten van Toetanchamon. Zijn troon, vele bezittingen en natuurlijk het beroemde gouden dodenmasker, we hebben het allemaal bekeken. Helaas is de recentelijk onthulde mummie van Toetanchamon in het graf in het koningsdal in Luxor te zien, maar gelukkig bezit het Egyptisch museum ook een heuse Zaal van de Koningsmummies, zodat we iets van 20 mummies goed hebben kunnen bekijken. De mummie van Ramses II was de meest bekende. Echt onvoorstelbaar om je te bedenken dat die man meer dan 3200 jaar geleden is overleden en nu nog altijd zo duidelijk te herkennen is. Zelfs zijn haar zat nog op zijn hoofd en de nagels waren keurig gemanicuurd!
Op de terugweg naar het hotel wilden we nog de Cairo toren in om de stad nog eens van een andere kant te bekijken, maar die was helaas vanwege restauratie gesloten.

Morgen staat ons een trip naar de oase Fayoum te wachten. Ik ben benieuwd hoe dat zal zijn, we vertrekken in ieder geval al om 8.00u.

Groetjes en tot de volgende keer, Maya en Nina

• 23 November 2007 - 18:52

Niek:

Jullie hebben niet stil gezeten als ik dat zo lees. Het klinkt allemaal heerlijk op de bekende buikpijntjes na. Ik hoop voor je dat die snel overgaan en dat jullie nog veel mogen zien en beleven. Veel liefs Niek en Sillie de .....lie XXX

• 24 November 2007 - 09:16

Laura:

Wat een bezienswaardigheden! Nog een paar dagen genieten en dan weer gauw naar onze mooie dorpen!
    Groetjes
    Toon en Laura

• 24 November 2007 - 12:06

Harrie:

Nou eindelijk doet ons comp.tje het weer.
    Misschien is Egypte toch leuker dan ik gedacht had.
    Ikgeloof wel dat het jullie geod bevalt daar. Geniet er nog van en tot volgende week.
    xxxxjes paha