De oase bleek meer een Fata Morgana... - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu De oase bleek meer een Fata Morgana... - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu

De oase bleek meer een Fata Morgana...

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

25 November 2007 | Egypte, Caïro

Gisteren zijn we in alle vroegte al vertrokken naar de provincie Fayoum, waar we dachten een paradijselijke oase aan te treffen. Dit bleek toch net iets anders te zijn. Na een ritje door een stukje Sahara (dat is inderdaad een enkele (snel)weg tussen niks dan zand) zagen we wel meteen dat de omgeving een stuk groener was, maar de Egyptenaren maakte daar natuurlijk ook gebruik van door veel landbouw te bedrijven en hun dorpjes/stadjes daar te vestigen. Even buiten een van die stadjes hebben we wel nog een hele andere pyramide gezien gemaakt van modderstenen. Een stuk primitiever dan de pyramides die we eerder hebben gezien. In totaal zijn er trouwens meer dan 100 pyramides in Egypte. Deze pyramide was helaas niet van binnen te bekijken, want na een aantal traptredes vanaf de ingang stond het grondwater al aan je voeten. Zouden ze dit water verwijderen, dan zou de hele pyramide instorten. Na het zien van een obelisk en een natuurlijke bron zijn we naar het meer bij Fayoum gereden waar we van het zonnetje hebben genoten. De vele vogels en bloemen die de reisgidsen ons hadden beloofd bleven uit (alleen een paar meeuwen), maar het meer lag er mooi bij en het was apart om te zien dat aan de overkant van het meer de woestijn alweer begon.
Op de terugweg hebben we een echte Egyptische begraafplaats bezocht. Op deze begraafplaats stond zowel een moskee als een kerk, en moslims en christenen lagen dan ook op hetzelfde kerkhof. Iedere familie heeft hier zijn eigen graftombes, een voor mannen en een voor vrouwen. Al deze graftombes zien er hetzelfde uit, zodat de gigantische verzameling aan tombes van een afstand wel op een dorp leek. Een echte dodenstad... We hebben daar de graftombes van de familie van onze gids bezocht, waar zijn moeder nog niet zo lang geleden was begraven.
Vandaag zijn we, hoe kan het ook anders, nog even naar de dierentuin van Cairo, Giza Zoo, geweest. Net zoals in Beijing ging ik weer van het ergste uit, maar het bleek een hele mooie dierentuin te zijn en dat voor slechts 1 pond = 0,12 euro entree! Mooi aangelegd en vrij ruime verblijven. Wel probeerde elke dierverzorger nog een extra centje bij te verdienen door de ouders te laten betalen wanneer de kinderen de dieren op een stokje eten mochten geven. Zeker de man bij de zeeleeuwen en degene bij de olifanten maakten er een heuse show van. Ook werd ons meerdere malen aangeboden om met een leeuwenwelp op de foto te gaan, maar dat hebben we toch maar niet gedaan. Sommige dierverzorgers waren ook uitgebreid met 'hun' beer aan het knuffelen.
Tijdens het bezoek aan de dierentuin waren wij natuurlijk ook weer een kleine attractie. Vooral kinderen vinden het geweldig om iets tegen je te kunnen zeggen. Welcome to Egypt, How are you?, What's your name?, Hello! en vele verzoeken om op de foto te gaan.

Zodadelijk nog even wat eten en dan kunnen we de uurtjes alweer aftellen totdat het vliegtuig vertrekt.

Tot in Nederland! Maya en Nina

• 25 November 2007 - 16:00

Yolanda:

Ha Nina en Maya!

Weer hele mooie verhalen, ik ben jaloers!
    Een korte maar spectaculaire trip als ik het zo lees! Hopelijk zijn de buikjes al weer bedaard!

Heel veel plezier nog de laatste uurtjes en kom maar op met de foto's de 7de!

Kus, Yo

• 25 November 2007 - 16:16

Sie En Marie:

Blij dat het allemaal goed gaat met jullie. Wij zijn "ruudjestaart" aan het eten!!
    Fijn dat jullie je vermaken. Goede reis naar huis en tot ziens!

• 25 November 2007 - 18:44

Jan En Paula:

Wat hebben jullie veel gezien in een korte tijd,goeie reis en welkom thuis.
    Wij hebben weer genoten van de verhalen.
    gr.Jan en Paula.

• 25 November 2007 - 23:00

Harrie:

Ik heb begrepen dat het vliegtuig nog even op zich laat wachten.
    We gaan zien.Tot later