Batwa - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu Batwa - Reisverslag uit Kisoro, Oeganda van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu

Batwa

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

27 November 2011 | Oeganda, Kisoro

Na helemaal bijgekomen te zijn van de niet zo zware, maar wel zeer indrukwekkende gorilla tracking, zijn we gisteren een van de vulkanen in het gebied op de grens van Uganda, Congo en Rwanda opgegaan. Niet voor een uitgebreide hike, maar om de Batwa trail te lopen. Batwa is een pygmeeenvolk dat vroeger leefde op en van de bergen. Maar sinds de regering de natuur wil beschermen door Nationale Parken op te richten, zijn de Batwa verdreven van hun leefgebied. Zij hebben daar eigenlijk geen ander land voor in de plaats gekregen. Daarom hebben de Batwa het moeilijk. Een manier om hen vooruit te helpen is de Batwa trail; een tocht door hun vroegere leefgebied, waarbij een aantal Batwa als gids vertellen hoe het leven daar voor 1990 was. Op die manier verdienen ze een centje bij voor hun families. Ze waren er heel duidelijk over dat dit niet de manier was waarop ze op dit moment nog leven. Het was een zeer komisch toneelstukje tijdens een mooie wandeling door de natuur. Ze lieten zien hoe ze woonden, vuur maakten, jaagden (zeer beeldende impressie van een bushbuck die in de val loopt) en wat ze aten. De trail eindigde bij een grot waar het volk zich soms verstopte als ze het aan de stok kregen met het andere volk in het laagland.

's Avonds werden we na het eten blij verrast met een prachtige Ugandese taart voor onze '2 week anniversary', compleet met vuurwerk erop en een Ugandees juwelendoosje als kadootje. Dit liet nogmaals zien wat een geweldige accomodatie Traveler's rest in Kisoro is. Alles is tot in de puntjes geregeld, maar nooit te overdreven.

Vanochtend zijn we met een van de werknemers van het hotel mee naar de kerk gegaan. Het was een Engelstalige mis, maar nog altijd lastig te volgen door het Afrikaanse accent van de mensen. Wel herkenden we de gebruiken van de katholieke kerk. Iedereen was prachtig gekleed en de zondag is echt een rustdag.

Morgen gaan we verder naar Lake Bunyonyi, nog meer tijd om te relaxen!

Bedankt voor alle leuke reacties en tot een volgende keer! Niek en Nina

• 27 November 2011 - 11:45

Kees En Toos.:

hallo vakantiegangers.

Toevallig heb ik van de week op t.v.die uitzending gezien van die vulkaan, dacht meteen aan jullie. Of dat bij jou in de buurt was. heel mooi was het .
    Hoor nu heel vaak uganda bij het nieuws , eerst nooit van gehoord haha.
    Geniet van je laatste week.

• 27 November 2011 - 15:20

Maya:

Leuk dat jullie in Afrika naar de kerk zijn geweest, misschien een stimulans om hier ook weer eens naar de kerk te gaan.

• 27 November 2011 - 20:41

Harrie:

Ik wist niet dat er na 2weken ook al feest en taart was.
    Maar wel attent.
    Geniet nog van jullie laatste week.

• 30 November 2011 - 22:50

Will:

Hoi Niek en Nina,

het zijn weer mooie verhalen, geniet ervan. Nog een paar dagen, dan zijn jullie weer thuis, Luuk wacht op jullie, vertelde hij mij vandaag tijdens onze wandeling langs de Hotspots in Eersel, café de Mert en reisburo Tinus Maes.
    groeten.

• 01 December 2011 - 13:51

Bernice:

Hey Niek en Nina,

geniet nog even met volle teugen van jullie honeymoon. Bij thuiskomst ligt er een (naar eigen zeggen) mooi aandenken aan jullie bruiloft ;)

X

• 02 December 2011 - 07:08