Tropical rainforest!!! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu Tropical rainforest!!! - Reisverslag uit Kumba, Kameroen van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu

Tropical rainforest!!!

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

02 September 2005 | Kameroen, Kumba

Eindelijk even de mogelijkheid om te internetten, het is alweer even geleden. Even in sneltreinvaart de avonturen van de afgelopen week:
Vanuit Douala zijn we naar Limbe gegaan, natuurlijk op de geheel Kameroenese manier van vervoer, maar gelukkig duurde het allemaal niet zo heel erg lang, dus konden we lekker genieten van de zee en helaas ook van veel regen. Maar ondanks de regen hebben we toch vanalles bekeken. We hebben de vulkanische stranden gezien, maar het werd al een beetje donker en eigenlijk stelde het niet zo veel voor, behalve dan dat het zand heel donker was. De volgende dag zijn we naar het wildlife centre gegaan waar heel veel aapjes en apen zaten, ook gorilla's en chimpansees, echt gaaf. Daarna naar de botanische tuinen, waar eigenlijk niet zoveel bijzonders aan was, maar wel leuk om even rond te wandelen. 's Middags hebben we door zeer snel Kameroenees regeltalent een tour door het regenwoud en de mangroves bij Bimbia kunnen doen. De weg was zo slecht dat we de laatste 2,5 kilometer naar het begin van de naturetrail ook nog moesten lopen. Maar het was wel echt de moeite waard, supermooi en een goeie gids die echt leuk kon vertellen. De terugweg met een zeer stabiele auto waarin je de weg niet alleen door de ramen maar ook binnenin de auto kon bekijken.
De volgende dag zijn we een zeer avontuurlijke tocht naar Mundemba begonnen. Het eerste stuk ging eigenlijk nog best normaal, maar het laatste stuk was weer een belevenis op zich. Er reden geen busjes zoals we al eerder hebben gepakt, dus gingen we in een gammele taxi, beladen met onze bagage plus nog tig kilo andere spullen over een zeer modderige en glibberige onbegaanbare weg. Gelukkig was het maar 140 kilometer... We hebben een stuk of vijf keer moeten duwen, omdat we vastzaten, maar een avontuur was het wel. Tot je enkels in de modder enzo. Aangekomen in Mundemba werden we meteen op een uitstekend hotel gewezen. De goede raad opvolgend kwamen we bij het meest nutte hotel aller tijden. Ik ben ondertussen best wel wat gewend, maar als de condooms nog in de wc drijven, dan gaat het zelfs mij te ver.. Ja, wij zullen het Yesterday hotel met al zijn vlooien niet snel vergeten!
De volgende dag wisten we niet hoe snel we weg moesten. Naar het kantoortje van Korup National Park; Entree, gids, dragers, vervoer en slaapspullen regelen en op naar het park. Een goed begin is het halve werk, dus we gingen meteen over een 120 meter lange brug boven een kolkende rivier. Ik moet toegeven dat ik wel erg knikkende knieën had, maar het was toch wel gaaf. Toen nog een stuk lopen naar het kamp door het regenwoud. 's Middags nog een klein tourtje gemaakt, waar we de rode kolobus hebben gezien (aapjes). 's Avonds een overheerlijk bushmaaltje van tomatensaus met rijst en sardientjes en op tijd naar bed. De volgende dag hebben we een tocht langs de rivier gelopen, over riviertjes met kleine brugjes of boomstammen, tussen de bijtende mieren, struikelend over boomwortels of lianen, maar wel genietend van een fantastische omgeving. Het eindpunt waren de Mana Falls, dat waren supermooie watervallen. We hebben ook nog een groene mamba gezien, een slang die vrij giftig schijnt te zijn, maar wel erg mooi om te zien. Vanochtend zijn we op tijd opgestaan om via die enorme brug het Korup park weer te verlaten. Was echt een mooie ervaring. Oja, en wassen, scheren en tandenpoetsen in de rivier is echt gaaf!
Vanuit Mundemba zijn we toen over de iets minder slechte weg weer naar Kumba gereden, dankzij onze kamikaze-chauffeur in een recordtijd van vier uur (daar deden we de heenweg nog ruim zes uur over). Hier slapen we vanavond een nachtje. Morgen gaan we eerst een kratermeer hier in de buurt bezoeken en daarna door naar Mount Kupe voor een nieuw avontuur.

Groetjes van iedereen hier en over een paar dagen zullen we wel weer op internet kunnen, dus tot dan!

Liefs, Nina

P.s.: Ik kan helaas mijn student.ru.nl mail niet openen. Hotmail lukt wel, dus mocht iemand me willen bereiken dan kan dat alleen via nina_bioloogje@hotmail.com of via de site.

• 02 September 2005 - 20:36

Familie Derks Eersel:

Jullie hebben weer een heleboel leuke en minder leuke dingen gezien en meegemaakt.
    Geniet er nog maar even van, want zo'n reis maakt je niet gauw een tweede keer.
    Jammer dat je ons deze keer niet mee kunt laten genieten met wat mooie foto's.
    Je toestel is toch zeker niet kapot of gejat?
    Of vond je het te moeilijk om een keuze te maken tussen al die mooie plaatjes.
    Voor ons staat een leuk familieweekend in een schitterende omgeving in een natuurgebied aan een afgesloten arm van de Maas gepland.
    Ook de weersvoorspellingen zijn voortreffelijk en kunnen we dus volop genieten van de buitenlucht.

Groeten voor jullie allemaal.

• 05 September 2005 - 08:55

Mama:

Ha Nina, Anouk en jongens,
    Nog 7 dagen en dan zijn jullie weer terug. Ik ben nu toch wel aan het aftellen. Ik heb me goed vermaakt tijdens jullie afwezigheid, maar het is lang genoeg geweest die stilte in huis.

Geniet nog van de laatste dagen in Kameroen. Tot zondag!!!

• 08 September 2005 - 22:48

Will:

Goede reis naar huis, en tot gauw.
    Boodschap voor Niek: zondag vergadering CV. Maar we zullen aan je denken, groetjes, Will.