Je suis millionnaire..! - Reisverslag uit Maroua, Kameroen van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu Je suis millionnaire..! - Reisverslag uit Maroua, Kameroen van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu

Je suis millionnaire..!

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

26 April 2005 | Kameroen, Maroua

Nou ja, voor heel eventjes dan. We gingen afgelopen vrijdag toen we net terugwaren in Maroua even naar de bank. Goedemiddag, doe mij maar anderhalf miljoen. Helaas moesten we een groot gedeelte meteen afdragen aan Roeland en Tom, want zij hadden bijna alles voorgeschoten, omdat ons geld bij aanvang van de veldperiode nog niet binnen was. Maar goed, het was toch even een leuk idee. Het waren zoveel briefjes dat ik ze maar amper met twee handen vast kon houden.
Zaterdag waren we allemaal uitgenodigd bij onze chauffeur van de afgelopen drie weken; Hamidou. We vonden natuurlijk wel dat we een kadootje voor hem mee moesten nemen, maar wat geef je aan een Kameroenees? Nou, eten valt altijd in de smaak, dus gingen we ’s ochtends naar de kippenmarkt om een lekker kipje te kopen. Even een mooi kipje uitgezocht om levend mee te nemen en een andere hebben we daar laten slachten, zodat die meteen gegeten kon worden. Het blijft een beetje raar, maar als volleerde Kameroenezen hebben we afgepingeld op de kippen en even later gingen we met onze aankopen op de clando weer verder. ’s Middags gingen we naar Hamidou, hij was erg blij met onze kadootjes. We kregen de kip meteen voorgeschoteld en het smaakte erg goed, moet ik toegeven. Zijn vrouw en zoontje van zes maanden waren er ook. Het kindje was echt heel schattig, een echte lachebek. Was wel leuk om eens te zien hoe zij daar woonden.
Maandag hebben we de verjaardag van Roeland gevierd. We hadden 's nachts zijn kamerdeur versierd en dat vond ie geloof ik wel leuk. ’s Middags zijn we gaan zwemmen. Zo’n beetje de hele tijd in het zwembad gelegen, dat was wel echt fijn. We wilden eigenlijk een taart voor 'm kopen, maar die mannetjes waar we naartoe waren gegaan wilden ons een taart van 30.000 CFA aansmeren. En 45 euro voor een taart leek ons toch iets teveel. Dus hebben we maar chocoladecakejes gekocht en daar kaarsjes op gezet en dat was ook best grappig. ’s Avonds zijn we bij Amos gaan eten, en dat was weer als vanouds; Verse groenten met een lekker sausje vooraf, brochettes, pizza en frietjes als hoofdgerecht en een megalekkere chocolademousse na. Dat was nou wat je noemt een feestmaal!
Vorige maand ging het in Maroua eigenlijk best redelijk met water, alleen ’s ochtends vaak geen water, en elektriciteit was geen enkele keer uitgevallen. Maar deze week is het echt weer slecht. Er is alleen ’s avonds wat water, de rest van de dag niks en de elektriciteit valt ook regelmatig uit. Dat is best wel vervelend, zeker als je de hele nacht hebt liggen zweten en je dan niet eens jezelf kan wassen. Maar goed, we hebben ons er maar bij neergelegd, het is toch niet anders.

Nou, echt heel veel nieuws heb ik verder niet. Alles gaat hier ‘gewoon’ z’n gangetje (voor zover je hier van gewoon kan spreken). En als er spannende dingen gebeuren die niet op m’n site mogen staan, dan kan dat natuurlijk altijd gemaild worden, hihi. Dan zal ik weer proberen om te reageren. Oja, voor Marieke; hoewel je brief nog altijd niet is aangekomen, komen je smsjes in ieder geval wel aan! Ik heb vanmiddag ook een smsje teruggestuurd, maar weet niet hoe het daarmee gaat…
Zaterdag 30 april gaan we terug naar Bénoué en dan zijn we als het goed is 19 mei weer terug in Maroua, omdat 20 mei in Kameroen een nationale feestdag is. Dat schijnt in de stad een hele happening te zijn, dus dat hopen we in Maroua mee te kunnen maken.

Heel veel liefs vanuit broeierig Kameroen,
Nina xxx

P.s.: Om alvast een klein beetje weg te geven; de Big Five heb ik nog niet compleet, maar de Nina Two is al in de pocket; giraffe en nijlpaard! Echt helemaal geweldig!!!

• 26 April 2005 - 20:10

Pa:

leuke foto`s leuk verhaaltje.Jammer van de cam.Groetjes aan Anouk en tot nog eens.

• 26 April 2005 - 21:06

Niek:

He lieverd ziet er weer goed uit die foto's ga zo door ik kan ze nu ook uit printen heb al girafjes op de muur hangen nog veel plezier deze week mis je wel je vriend xxx.

• 27 April 2005 - 07:13

Marieke:

Hoi Nina,

ik heb jouw smsje ook ontvangen, dus dat werkt allemaal prima. Jammer van mijn brief, maar ik waag wel een nieuwe poging. Tot snel!

Liefs,
    Marieke

• 27 April 2005 - 19:29

Jolanda:

hee nina... het klinkt allemaal echt heel erg leuk daar. Ben je al een beetje goed in het bomenklimmen geworden of heb je iets van een trappetje? verder heel veel plezier weer in de komende weken, en ik kijk weer erg uit naar de volgende verhalen en foto's!! heel veel plezier weer!!
    Groetjes je pallie uit roosendaal

• 27 April 2005 - 19:56

Lisette:

Echt leuk die site van je. Het ziet er allemaal wel goed uit daar, leuke foto's en aan de verhalen te zien heb je het wel naar je zin daar, een en al avontuur! Veel succes weer de komende weken en de groetjes van Patrick en Lisette en een paar dikke kussen van Mila en Zeb

• 28 April 2005 - 09:06

Lein:

heej nina!! ga nu je berichtjes lezen, maar volgens mij alles wel goed daar! Het is goed he, om miljonair te zijn :) ik weet er alles van. Alles is goed hier, heb al 5 schildpadden gezien tijdens het duiken!!

xxlein

• 29 April 2005 - 14:30

Paul Pieter:

Wow! Die giraffe is dichtbij!
    Vet man.
    Goed om te horen dat alles ok gaat, fluxx in de smaak valt en jullie niet gewond zijn geraakt bij het fikken (was intussen zo droog, en T en R zijn zo impulsief soms dat ik me beetje zorgen maakte).
    :) de nina two...lachen
    Krijg als het goed is vandaag foto's, zal binnenkort wel naar maroua sturen (of benoue, maar maroua is beter denk ik).
    Groetsels!