Bye bye, Bénoué… - Reisverslag uit Maroua, Kameroen van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu Bye bye, Bénoué… - Reisverslag uit Maroua, Kameroen van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu

Bye bye, Bénoué…

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

22 Juli 2005 | Kameroen, Maroua

De laatste veldperiode in Bénoué zit erop. Met pijn in m’n hart heb ik al een beetje afscheid genomen van het park, hoewel we als het goed is in augustus nog twee dagen het park bezoeken aan het begin van onze rondreis.
Helaas, voor spannende leeuwenverhalen zul je op de site van Anouk moeten zijn, ik heb er geen mogen aanschouwen, alleen maar vaak gebrul gehoord. Maarrrrr… ik heb wel tot twee keer toe een luipaard gezien! En dan te bedenken dat deze in het park nog zeldzamer zijn dan leeuwen. De eerste keer zaten we eigenlijk toevallig in de auto, want we hadden net een mevrouwtje met autopech in het park naar de uitgang gesleept met onze auto. Op de terugweg was het al donker en we hadden de grote lamp toch in de auto liggen, dus hebben we die meteen maar even aangesloten. En dat was maar goed ook, bleek later. Eerst zagen we dus een volwassen vrouwtjesluipaard over de weg lopen, echt supergaaf om zo te zien. Wat een mooi beest. En niet veel later rende er ineens een hyena minutenlang voor de auto uit over de weg, totdat ie toch eindelijk maar besloot om het hoge gras in te rennen. Maar zoals altijd met dit soort momenten, hadden we natuurlijk geen van tweeën een camera bij (omdat we snel die mensen wilden helpen), zul je altijd zien. En de tweede keer zagen we gewoon op klaarlichte dag een luipaard, dit keer was het een jonkie van nog geen jaar oud, kei schattig. Maar deze schoot wel erg snel weg, dus wederom: geen foto. Wel hebben we deze periode hele grote groepen kob mannetjes gezien en die heeft Anouk wel op de foto gezet, net als een hele mooie groep giraffen die we tegenkwamen.
Toen we aankwamen in het campement, stond ons een leuke verrassing te wachten. De manager van het campement bood een gratis boukarou aan voor Anouk en mij! En dat terwijl er eerst zoveel problemen over de prijs van de boukarous voor studenten waren… Maar wij hebben er natuurlijk meteen gebruik van gemaakt, en hebben ons weer in de boukarou geïnstalleerd, lekker luxe met een echt bed, douche en w.c. en geen muizen of ander ongedierte rond je matras. We kregen trouwens de hele veldperiode van alles toegestopt, regelmatig stond er een vers gevangen visje uit de Bénoué op het menu! Het heeft nog een aantal keer flink geregend, maar gelukkig niet teveel onder de observaties. Eén keer begon het echt flink te stormen. Ik zat rustig een plasje te plegen in de boukarou, toen van het ene op het andere moment een mega stortbui naar beneden kwam. Dus ik kijk door het badkamerraam naar buiten, breekt er ineens een heel stuk van een boom af, vlak naast de boukarou. Nou, toen ben ik nog maar even binnen gebleven tot de storm overgewaaid was, wat een geweld.
We hebben voor de gidsen en de mensen die ons hebben geholpen met grassen scheiden nog een klein feestje gehouden. Het stelde niet zo heel veel voor, maar het was uiteindelijk toch wel leuk. We hadden een ketel bili-bili (plaatselijke bierspecialiteit) laten maken en nog wat fris ingekocht, en gedanst op de decale/coupe muziek uit Ivoorkust waar ze hier helemaal gek van zijn. De vrouwen dansten met hun kindje op hun rug, en dronken bili-bili alsof hun leven er vanaf hing. De dag erna kwam ik er weer eens achter hoe erg in een ontwikkelingsland als Kameroen alles om overleven draait. Toen we de ‘grassenscheiders’ terugbrachten naar hun dorpje, kregen we te horen dat de schoonzus van Anouk’s gids was overleden. Ze had waarschijnlijk tuberculose, maar er was geen geld voor onderzoek in het ziekenhuis, laat staan voor de dure behandeling. Zij had tijdens de tweede periode in Bénoué nog mijn haren ingevlochten en nu is ze er niet meer. Heel onwerkelijk.

Verder verbaas ik me nog steeds over die rare Kameroenese dingetjes. Zoals dat er ongeveer net zoveel vrachtwagens langs de weg zijn gestrand, als dat er nog overheen rijden (wat ook niet gek is, als je ziet hoe hoog ze de vrachtwagens hier volstouwen). Of dat ze het de normaalste zaak van de wereld vinden om twee vrouwen te hebben (dan kunnen ze veel de ‘sport van de nacht’ bedrijven). Of dat ze met een stalen gezicht vertellen dat er zeemeerminnen in de rivier leven, die mensen betoveren en de rivier inlokken. Ik moest eerst een beetje lachen toen ze dat aan het vertellen waren, maar na een tijdje bleek toch wel dat ze het echt meenden, en sommigen beweerden er ooit één gezien te hebben. Ook geloven ze dat baby’s in de bush veel meer huilen dan in het dorp, omdat er in de bush veel meer magie is. Soms weet ik echt niet wat ik ervan moet denken, maar ik vind het wel fascinerend dat ze hier zo sterk in bepaalde dingen geloven. Als je iets gestolen hebt, is de kans ook heel groot dat je door de bliksem wordt getroffen. Maar je gaat niet dood, alleen je hand is eraf. Zo word je dan zeg maar gestraft.

Dat waren weer de belevenissen uit de bush, nu heb ik nog vier weken in Maroua voor de boeg. Data invoeren, veldverslag schrijven, misschien al wat aan het eindverslag werken, maar vooral ook uitkijken naar 18 augustus wanneer Niek, papa en Thijs naar Kameroen komen. We hebben al een mooi reisschema opgesteld, en ik krijg er steeds meer zin in om de rest van Kameroen te gaan ontdekken.

Tot de volgende keer!

Kus van Nina xxx

  • 22 Juli 2005 - 20:13

    Gerry:

    Ongelooflijk wat je allemaal te zien krijgt en mee maakt daar in dat verre landje, maar je moet maar zo denken "dit nemen ze mooi niet meer af" Geniet er nog maar fijn van, zeker met het mooie vooruitzicht met jullie pap, Thijs en Niek. Ik wacht weer op het volgende bericht. Heel veel groetjes van Gerry (Schoenenreus)

  • 22 Juli 2005 - 20:37

    Pa:

    nu ben ik de eerste met een reactie.
    Wij kijken ook uit naar de 18de augustus.
    De spullen hebben we zo ongeveer bijeen,van deet tot muskietennet en van anti jeuk tot sneldrogende handdoek.
    nou nien tot bels-internets-of iets anders en dat het vlug 18 augustus mag zijn.
    Groeten aan Anouk.
    doeg.

  • 22 Juli 2005 - 20:38

    Pa:

    niks 1e maar 2e

  • 23 Juli 2005 - 07:17

    Tante Mia:

    Ha Nina

  • 23 Juli 2005 - 07:24

    Tante Mia:

    Ze waren te snel met het verwerken van mijn reactie!!
    Weer met veel plezier je verhaal gelezen. En nu wachten tot de jongens komen,maar dat schiet nu ook al op.
    We gaan eerst nog kermis vieren in Duizel!!
    Heel veel groetjes en xxx van ons.

  • 23 Juli 2005 - 19:04

    Herman En M:

    ha nina, kei tof, wat jullie daar allemaal beleven. Maak er samen nog een toffe tijd van. Tot snel.

  • 24 Juli 2005 - 13:15

    Ome Kees:

    Dag nina,
    Nog bedankt voor de mooie olifanten groet.
    Die 18 Augustus is er zo, dan ben ik al weer aan het werk en zit mijn vakantie er op.
    Wij ervaren nu ook hoe het is om naar bepaalde datums uit te zien.
    Soms kan het niet lang genoeg duren, dan weer mag het snel voorbij gaan.Wij kijken in ieder geval ook uit naar de eerste reacties van annemieke.Die mooie belevenissen van jullie zijn voor ons toch ook wel leuk en spannend om te volgen.Ook de foto's zijn weer prachtig.
    Nina geniet nog even, het is zo voorbij.
    Groetjes Kees

  • 25 Juli 2005 - 06:52

    Marieke:

    Hoi Nina,

    het zijn de laatste loodjes voor jullie en dan kun je genieten van de rondreis. Wij hebben gisteren een afscheidsdineetje bij de Tramhalte gehad van ons Anouk. (Omdat ze half augustus naar Parijs gaat).

    Gisteren en vandaag heeft het veel geregend en je zou niet zegen dat het half juli is. Willem en Judith zijn nu 2 weken in Zeeland en wij gaan komend weekend hun vergezellen. Eens kijken of alles nog hetzelfde is in 't Kompas.

    Veel plezier met de afrondingen en tot binnenkort.

    Liefs,
    Marieke

  • 25 Juli 2005 - 16:12

    Marielle Stravens:

    hee nina,

    zo het weekend zit er weer op. het gaat zo snel niet te geloven. het weer is ernstig knudde. het regent in en uit. gisteren ben ik naar duizel geweest daar was een braderie. kei gezellig en een hele hoop kramen. aankomend weekend is er de kermis. hopelijk gaat alles goed. en tot gauw marielle

  • 27 Juli 2005 - 04:16

    Annemieke:

    Hoii nina!
    k kan eindelijk ook weer eens op het internet..
    ik heb je verhaal half gelezen, want ben nogal moe, tis al laat!
    maarja wat k heb gelezen is wel erg goed! hoewel t wel jammer is dat je geen leeuw hebt gezien!
    k zal van de week de rest gaan lezen, nu lekker naar bed!
    groetjes uit Michigan, USA, Annemieke

  • 28 Juli 2005 - 15:54

    Tante Luus:

    hee nina weer een spannend verhaal hoor ik kijk ook erg uit naar 18 augustus als ik les garcons kan wegbrengen en natuurlijk nog meer naar 11 september om jullie weer allemaal te komen halen heb je mijn brief al gehad of verlang ik te veel van de kameroeneese posterijen er is er in elk geval nog een onderweg (in een rode envelop)nou ik zou zo zeggen tot een volgende keer en ik bel je zeker nog(is immers piece of cake)veel groeten en dikke kus van mij(en ook van ome roger)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Maroua

Kameroen

Recente Reisverslagen:

13 September 2005

Oost, west, thuis best!

09 September 2005

Bijna naar huis!!

02 September 2005

Tropical rainforest!!!

27 Augustus 2005

Bénoué et le train

23 Augustus 2005

Au revoir Maroua!
Nina

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 106041

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 31 Juli 2012

Cuba

15 November 2011 - 04 December 2011

Uganda

21 November 2010 - 01 December 2010

Zuid-Afrika

23 Juli 2010 - 14 Augustus 2010

India en Nepal

15 December 2009 - 31 December 2009

Costa Rica

31 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

Noorwegen en Denemarken

23 November 2008 - 17 December 2008

Zuidelijk Afrika

19 November 2007 - 26 November 2007

Egypte

13 Juli 2007 - 05 Augustus 2007

China

18 Maart 2005 - 11 September 2005

Kameroen

Landen bezocht: