La vie Camerounaise - Reisverslag uit Maroua, Kameroen van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu La vie Camerounaise - Reisverslag uit Maroua, Kameroen van Nina Romme - van Moll - WaarBenJij.nu

La vie Camerounaise

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

23 Juni 2005 | Kameroen, Maroua

Zo langzaamaan begint het Kameroenese leventje al aardig te wennen. Er zijn altijd nog dingen waar je weer over kunt verbazen, maar dat houdt het ook leuk hier. Ik weet niet of ik het al eens eerder heb getypt, maar m’n stemming hier kan echt met het uur veranderen. Het ene moment is Afrika geweldig en geniet ik optimaal, maar het volgende moment zou ik het liefst meteen op het vliegtuig naar Nederland stappen. Maar ik denk dat dat er gewoon een beetje bij hoort. Inmiddels zijn we al over de helft van onze tijd in Kameroen, over ongeveer 2,5 maand staan we als het goed is alweer op Nederlandse bodem.
Ik heb weer leuke kleren laten maken bij onze kleermaker DjamDoura. Het resultaat is te zien op de foto’s. Vooral met de jurk ben ik echt heel erg blij! En er was nog een restje over waar ze nog mooi een hempje van konden maken.

Ja, Kameroen is echt een raar land. Hier worden de auto’s ingehaald door de brommertjes in plaats van andersom… De meeste auto’s zijn zo ontzettend afgeragd, dat je ze makkelijk in kan halen met een brommer. Ook kun je hier zomaar op de raarste plekken terecht komen, wanneer je netjes hebt gereserveerd bij een restaurantje. Als we bij Amos van tevoren reserveren, dan zorgt hij altijd dat er allerlei lekkere dingen worden klaargemaakt. En je kunt al je eetvoorkeuren doorgeven, dus dat is wel handig. Vervolgens schotelt ie ons een drie-gangen-menu voor, voor 2500-3000 CFA (wat maximaal 4,5 euro is…). Maar dan word je dus wel aan een keurig gedekte tafel op de parkeerplaats van de naastgelegen busmaatschappij gezet, “want binnen is het zo benauwd”. Dus met een mooie TL-balk als sfeerverlichting, eten wij een heerlijk maaltje. Op de parkeerplaats. Alles kan in Kameroen.

Verder heb ik eigenlijk niet veel nieuws te melden, de routine is ook bij ons toegeslagen, en de meeste dingen worden al bijna als gewoon beschouwd.
Ik wil nog wel een keer iedereen bedanken voor de vele lieve reacties. Ik weet dat ik het al heel vaak heb gezegd, maar ik vind het nog steeds super om zoveel leuke mailtjes en berichtjes op de site te krijgen. Dus dankjewel iedereen, en houwe zo de resterende maanden, hihi.

Een dikke kus vanuit Kameroen,
Nina

P.s.: Nog even wat reacties op vragen en opmerkingen van jullie:

Aan alle mensen met haar- en voetreacties: m’n vlechtjes zijn er ondertussen alweer uit en m’n voetjes zijn ook bijna weer in de normale staat terug, behalve m’n teennagels die nog flink donker zijn, maar dat zal er gewoon uit moeten groeien.
Annemieke: Leuk dat er nu alweer wat meer bekend is over het grote USA-avontuur. Welke datum vertrek je precies? En ga je ons ook op de hoogte houden met een website als de mijne? Zou wel leuk zijn!
Ome Teun: Die jonge giraf heb ik inderdaad vanaf mijn platform in de boom gefotografeerd, en ik moet zeggen dat ik er nog altijd wel trots op ben, haha.
Ramona: Je moet niet denken dat de Nederlandse nieuwtjes niet interessant genoeg zijn voor mij, want die alledaagse dingen zijn net de dingen die ik het meeste mis en waar ik niet zoveel van meekrijg hier. Je mailtje is inderdaad niet aangekomen, maar dat gaat helaas wel vaker mis.
Janneke en Gonnie: gefeliciteerd! En vormgeef ze en scheur ze!!
Juut: Ik heb nu al zin om een duik in jullie zwembad te komen nemen, jullie doen ook maar! Gelukkig is het nu in Nederland ook lekker weer daarvoor, dus geniet er maar van. Nog gefeliciteerd trouwens! Leuke verjaardag gehad?
Ome Kees: Dat zijn nou precies de ‘nieuwtjes’ die we willen horen. Iedereen denkt dat het niet boeit, maar ik vind het juist wel grappig! Dus ga zo door!

  • 23 Juni 2005 - 21:04

    Annemieke:

    Weer eens wat anders toch, dat eten op een parkeerplaats;)!

    Zoals k al in me vorige logje had gezet heb ik idd ook al een waarbenjij-site aan gemaakt om iedereen van alles op de hoogte te houden (miekkiej > andere naam was bezet) daar heb ik ook al wat foto's van mijn gastgezin en het huis enzo opgezet..! ik vertrek op 24juli dus nog n maandje! jaja, het komt dus ook al steeds dichterbij, voordat je het weet ben jij terug in Nederland en zit ik in de "verlaten wereld"!

    Verder moet k nog eventjes kwijt dat je Kameroenese kleding echt heel erg leuk is!

    heel veel plezier daar nog, dat je er nog maar flink van geniet ook al valt het niet altijd even mee!
    groetjes Annemieke

  • 24 Juni 2005 - 07:20

    Yo:

    Hee nien,
    Ik krijg echt honger als ik jullie over al dat lekkere eten hoor. Ik zou bijna langskomen, haha! En dan niet alleen voor het eten natuurlijk, want zonder jullie is het hier toch wel heel anders hoor!
    Ten slotte wil ik even een tip geven: lees morgen je student-mail!
    Dikke kus en alvast heel veel plezier morgen,
    Yo

  • 24 Juni 2005 - 09:18

    Tante Jeanne:

    hoi nina,
    alvast van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!Hoe wordt in Kameroen een verjaardag gevierd? Waarschijnlijk helemaal niet!Nou wij zullen er alvast flink op klinken nu we geen bob nodig hebben{hi hi hi...}.Trouwens ,anders hadden we waarschijnlijk toch met de fiets naar Duizel gegaan,want onze auto wordt de laatste weken vaak gekaapt door de een of andere auto-
    freak .Ben je eindelijk verlost van onze bankplunderaar,gaan ze er met de auto van door. we vinden hem af en toe terug met de tank leeg..???.
    Ome Theo gaat a.s. maandag het rijwielparcour van Luyksgestel nog eens onveilig maken,eens kijke n of hij het jonge grut nog voor kan blijven.?!!Tussendoor kan ik zitten te zwoegen op de grote schoonmaak op school,och erm....toch niemand heeft medelijden en het is hier nog wel zo warm nu 31 graden. nou heel veel groetjes van tante jeanne ome theo en de kinderen houdoe.....smak smak smak..

  • 24 Juni 2005 - 10:23

    Kim!:

    Wat een gave jurk! Die stof is echt heel mooi, daar zou ik wel een lapje van willen hebebn ;). Ik herken je dubbele gevoel ook heel erg, omdat ik zo'n heimwee typje ben. Vandaar dat een maandje Maleisie al een hele dobber voor mij is en ik heel trots op jullie ben dat jullie wel zo'n lange stage aankunnen!
    En als ik terug ben met Leinie dan komen jullie er dus ook al bijna weer aan, dat wordt een gezellige reunie!
    Tot gauw, xxxx Kim :D

  • 24 Juni 2005 - 10:55

    Karla:

    Hoi Nina

    Gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een geweldig kameroenees feest van! Mooie kleren hebben jullie laten maken trouwens. Nog heel veel plezier!

    Groetjes
    Karla

  • 24 Juni 2005 - 12:59

    Henrice:

    hoi Nina,hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.Wat gaat de tijd toch snel[tenminste voor ons hier]dat je al weer op de helft van de stage bent!!We lezen je avonturen altijd met veel plezier.Groetje,Frans en henrice

  • 24 Juni 2005 - 17:37

    Maya:

    ha jarige jop.

    23 jaar!Heel veel proficiat en kussen van Pap, Mam en Thijs. De jurk is trouwens kei-mooi, een prachtige jurk voor je verjaardag. Wij wensen je veel plezier samen met Anouk en de anderen die daar aanwezig zijn.
    Wij zullen hier zelf een feestje bouwen.

    Tot bel's of internet's op zaterdag 25 juni.

  • 25 Juni 2005 - 08:02

    Hiep Hiep Hoera:

    Van Harte Gefeliciteerd Nina.
    Maak er een heel fijne dag van.
    Ook hier hebben we nog tropische temperaturen, dus we nemen er hier zeker een lekker koel pilsje op.
    Je mist hier echt niets, we gaan vanmiddag weer voetbal kijken WK jongeren onder de 20.
    Nederland zit al in de kwartfinale en moet tegen Nigeria.
    PS: De python is weer terecht,hij kwam weer tevoorschijn voor een warme hap.
    De poema heeft zich laten fotograferen, maar de foto is zo wazig dat de meningen verdeelt zijn of het nu wel een poema is of een volgegeten poes.
    We hebben betere spotters nodig.(iets voor jou ha ha).
    Kees, Toos, Annemieke, Tom en Rocko

  • 25 Juni 2005 - 08:59

    Annemieke:

    Van harte gefeliciteerd!
    Maak er maar een goed (bont?!) Kameroenees feestje van daar!

    Groetjes Annemieke

  • 25 Juni 2005 - 12:19

    Saskiaaa:

    GEFELICITEERD met je verjaardag!! een echte afrikaanse verjaardag! heel veel plezier en geniet van de chocoladetaart!!!

    groetjes saskia

  • 25 Juni 2005 - 20:09

    Jolanda:

    hee nina ik wilde je feliciteren met je verjaardag, want ik weet dat dit gewoon altijd aankomt. een fijne verjaardag in kameroen. Het gaat gelukkig allemaal normaal door. Je heb echt een gave jurk laten maken!!
    Heb je verder geen darmprobleempjes gehad. Hopelijk niet. Maar zoals je verteld het is toch allemaal ander voedsel.
    Geniet er nog lekker van!!
    Groetjes van jolanda en joost

  • 26 Juni 2005 - 11:37

    Tante Luus:

    hee nienepien nog maar net aan de telefoon gehad maar toch maar een reactie ome roger is weer bij de coiffeur geweesst en ook dit maal zonder kleerscheuren er van af gekomen(lees:bloedende oorlellen)het zonnetje begint weer te schijnen en de temperatuur loopt weer wat op.wat staat de techniek toch eigenlijk voor niets he nina ik bedoel hiermee toen ik op je verjaardag voor dat kleine bolletje(webcam)zat en jij zomaar kon zien (en anouk ook trouwens)dat ik naar de kapper geweest was en dat ik jouw kei leuke jurk en sieraadje kon bewonderen.ach ik ben gewoon een digibeet so what.ik hoop dat het weer wat beter met je gaat.ik tel ook af om je te komen halen hoor. heel veel groeten van ome roger en natuurlijk van mij.die tapas wachten wel tot je weer chez nous bent. kusjes tante luus

  • 26 Juni 2005 - 17:53

    Anneke:

    Ik weet het, het is een dagje te laat. Maar toch nog een gelukkige verjaardag! X X X

  • 26 Juni 2005 - 18:01

    Anneke:

    Hoi Nina,
    Ik zou ook graag eens een mailtje sturen. Of is dit ook via deze berichtenbox? Hier in België is het ondertussen alweer wat afgekoeld (gelukkig, want enkele nachten terug konden we amper slapen, zelfs met de ventilator aan!). Maar wat moet een mens toch kunnen klagen he. ;-) Hoe was je verjaardag? Heb je die goed gevierd? Ik wel hoor, samen met Koen lekker op een terrasje gaan eten. Heel gezellig! Alé, ik ben er weer mee vandoor. Koen komt er aan met een lekker ijsje van de ijsco-kar. Hmmmm
    Groetjes!!

  • 11 Juli 2005 - 18:55

    Juut:

    hallo nina,

    alles goed? hier wel!we hebben de kermis ook weer achter de rug. je hebt niet veel gemist. na een paar dagen slecht weer is het nu weer goed. gelukkig.niek zijn boot wordt ook erg mooi, je kent hem niet meer terug denk ik. ja ik heb een leuke verjaardag gehad van willem kreeg ik een landgeitje van 2 maanden, rinus heette ze. kei schattig, maar 2 uur verder kreeg ik kei dikke ogen , kei dikke nek , overal rare vlekken , jeuk , en bulten, dus rinus ging de zelfde avond nog retour. jammer.
    diesel is vandaag naar de kapper geweest, hij ziet er niet uit, dat doe ik dus ook nooit meer!
    heb jij op je verjaardag ook nog flink gefeest?
    de video was grappig he!
    nou nog een paar weken dan kom je alweer naar nederland! geniet er nog maar even van, voor je het weet zit het er weer op! over 2 weken hebben wij ook vakantie, wordt weer gewoon zeeland! hoop op mooi weer zo niet dan ga ik gewoon werken.
    ik wens je nog een fijne tijd, en tot snel.

    groetjes juut

    p.s. die kleren zijn wel lollig, wat betaal je nou nog voor z,on jurk?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kameroen, Maroua

Kameroen

Recente Reisverslagen:

13 September 2005

Oost, west, thuis best!

09 September 2005

Bijna naar huis!!

02 September 2005

Tropical rainforest!!!

27 Augustus 2005

Bénoué et le train

23 Augustus 2005

Au revoir Maroua!
Nina

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 106045

Voorgaande reizen:

16 Juli 2012 - 31 Juli 2012

Cuba

15 November 2011 - 04 December 2011

Uganda

21 November 2010 - 01 December 2010

Zuid-Afrika

23 Juli 2010 - 14 Augustus 2010

India en Nepal

15 December 2009 - 31 December 2009

Costa Rica

31 Juli 2009 - 15 Augustus 2009

Noorwegen en Denemarken

23 November 2008 - 17 December 2008

Zuidelijk Afrika

19 November 2007 - 26 November 2007

Egypte

13 Juli 2007 - 05 Augustus 2007

China

18 Maart 2005 - 11 September 2005

Kameroen

Landen bezocht: